Spiritalk Forum
Schermgrootte: klein normaal groot
Nickname:

Ga Terug   Spiritalk Forum > Cursussen en Stellingen > Stellingen

Stellingen Heb jij een leuke stelling of een leuk discussiepunt, schrijf het hier.

Antwoord

Discussieopties Weergave
Oud 27-04-10, 07:14:52   #11
bigbear
Spiritalk Weter

bigbear's Avatar

bigbear is on a distinguished road
Standaard

Fysieke tijd bestaat voor mij. In die tijd beweeg ik (mijn lichaam). Zonder tijd is er geen beweging mogelijk. Psychische tijd bestaat voor mij niet. Als ik helemaal aandachtig ben is er even geen tijd meer, geen ik meer. Dan bellef ik de momenten heel intens en is de beleving van tijd er niet meer. Er is dan ook geen angst (voor iets). Angst voor iets is een beweging dus impliceerd tijd. Angst voor iets komt uit het denken en het denken is altijd oud. Het denken kan nooit iets nieuws bedenken. Het denken kan alleen maar vergelijken wat het al kent. In het nu is er iets dat groter is dan het denken, het allesiséén. Dat wat ons allemaal verbind. Onze ingevingen onze intuitie, ons gezamelijke bewustzijn. In onze bron is dat wat we zijn. Alles. Dus er bestaat tijd in mijn fysieke vorm (bewustzijn) en er is geen tijd in mijn (universele) bewustzijn of onderbewustzijn.

Liefs en warmte, Henk
Oud 27-04-10, 08:37:39   #12
MikeB
Spiritalk Spreker

MikeB's Avatar

MikeB is on a distinguished road
Standaard

Kan mij wel vinden in je verhaal Bear.. alleen, van wie is dan die fysieke vorm (bewustzijn) volgens jou?
Oud 27-04-10, 21:21:25   #13
bigbear
Spiritalk Weter

bigbear's Avatar

bigbear is on a distinguished road
Standaard

van mij en van ons allemaal

Geniet ervan!

Liefs, Henk
Oud 21-05-10, 08:33:30   #14
zandkorreltje
Spiritalk Denker

zandkorreltje's Avatar

zandkorreltje is on a distinguished road
Standaard

" het houd me bezig omdat ik langzamerhand realiseer dat ik gewoon niets vind wat ik zoek. in deze tijd vraag ik me ook af wat zeker is en of dat antwoord dus wel te vinden is. Dus eigenlijk: welke waarheid schuilt er achter het niet zoeken?

weet eigenlijk niet goed wat ik erbij voel..
"

Misschien , Mike B , kan ' het ' jou vinden als jij stopt met zoeken ? Vind je echt niets of is het anders verpakt dan je dacht ?
( dan zoek je wel veel hihi.. en heb je vandaag dan al je pc gevonden )
En heb je geduld gevonden om dit bericht te lezen en de lichtknop deze morgen of vond een zonnestraal jou ? Wil je wel wat je wilt ?
Ik soms niet hoor .
Is er ooit een tijd geweest waarin je vraag van minder belang was ?
Als je het antwoord vind , ben je dan nog zo zeker dat je het wilde vinden? Men zegt dat alleen doodgaan zeker is , maar zelfs daar ben ik niet zo zeker van als ik luister naar mensen die geloven in leven na de dood .. hihi .
Zou de plaats waar je het antwoord vind iets betekenen ?

Ik begrijp even niet of er een verband is met " niet vinden wat je
zoekt " en de vraag wat zeker is ? Zijn het afzonderlijke dingen die je bezighouden ? Of is er een verband ?

Je kan prachtig schrijven Mike B .. ik denk dat het gewoon menselijk is om een tijdje te zoeken en een tijd te ervaren dat je bepaalde dingen niet meer zoekt .. zoek maar eens ' een zandkorreltje ' waarom zou je dat doen .. maar zou je het ook laten als het tussen je boterham beland ?
Het gaat misschien om keuze .

Heb je iets gevonden omdat je niet zoekt ?

Je bent volgens mij veel bezig met weten en niet weten en weinig met voelen terwijl je een gevoelig persoon lijkt te zijn .

Oud 21-05-10, 14:53:16   #15
MikeB
Spiritalk Spreker

MikeB's Avatar

Standaard

ik zoek niet langer naar antwoorden op vragen.. ^^ kheb niet echt meer vragen.. alles is nu zo simpel geworden, ik hoef niet langer meer moeilijk te doen.. ^^ ik was idd zo aan t zoeken, maar dat wat ik zocht was nooit weg geweest.

ik ben idd een gevoelig persoon, maar dat is niet geheel wie ik ben. IK neem die gevoelens waar..
Oud 21-05-10, 17:36:13   #16
zandkorreltje
Spiritalk Denker

zandkorreltje's Avatar

Standaard

kvolg je helemaal MikeB .. en ja , ik ken dat waarnemend (zalige) gevoel ..
Waar zijn jouw vragen dan naartoe ? Betekent "niet echt meer" dan een beetje of minder vragen ?

Groetjes .
Oud 21-05-10, 23:28:58   #17
CalmEnergy
Spiritalk Denker

CalmEnergy's Avatar

CalmEnergy is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door bigbear Bekijk Bericht
Er is dan ook geen angst (voor iets).
Angst voor iets is een beweging dus impliceerd tijd. Angst voor iets komt uit het denken en het denken is altijd oud.
Het denken zit het onbewuste in de weg. Mensen gaan het denken uitschakelen om zich beter te voelen. Gevoelens zijn emoties die je onder controle hebt.

Citaat:
Het denken kan nooit iets nieuws bedenken. Het denken kan alleen maar vergelijken wat het al kent. In het nu is er iets dat groter is dan het denken, het allesiséén.
Dat is ook bekend als de Universele Alwetende Bron.

Nu komen we (voorlopig) uit bij de volgende begrippen:

denken, emoties, voelen ......

wat volgt hierop? Instinct of driftleven misschien !!
CalmEnergy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22-05-10, 01:51:14   #18
MikeB
Spiritalk Spreker

MikeB's Avatar

Standaard

geen idee waar mn vragen naartoe zijn IK was zo nieuwsgierig en had altijd zoveel vragen Maar nu lijkt t alsof er genoeg vragen zijn geweest. Ja, alleen dan wat ik eet vanavond zoiets..
Oud 23-05-10, 08:21:03   #19
zandkorreltje
Spiritalk Denker

zandkorreltje's Avatar

Standaard

Echt mooi dat je dit bereikt hebt , MikeB .

-----------------------

Bigbear .. ik dacht na over angst en beweging en ja .. zou kunnen als mijn rustig hart door angst een beetje sneller slaat is dat beweging .
Je zegt - als ik het goed begrijp - dat er geen angst is omdat het komt uit de gedachte daarover en die is oud ?
Dat klopt echt niet met wat ik ervaren heb toen iemand met een wapen voor me stond met de bedoeling me te doden .
Ik vind die uitspraak gevaarlijk en beperkend in 'real life' . Daarnaast begrijp ik wel dat stukje waarheid dat erin zit maar dat is niet altijd geldig .Die gedachte/ uitspraak is niet zorgvuldig genoeg en ik hoop dat je het nooit hoeft te ondervinden hoe wankel die uitspraak is ..

Nog zo een uitspraak is dat het denken alleen maar kan vergelijken ..
wel , hogervernoemde ervaring was nergens mee te vergelijken .
Ik kan je wel volgens als je zegt dat veel van wat je ontdekt ( als nieuwe gedachte ervaart ) mogelijk verborgen zat in je 'oneindige' vermogens .. en je daardoor misschien niets nieuw bedenkt maar een groter bewustzijn verkrijgt ..( het 'alles is een' heb ik al ervaren )

---------------------------------------------

CalmEnergy .. fijn dat je jusit die bovenstaande zaken eruit koos .. ze kregen mijn aandacht .
Waar zou je je dan bewust van worden als het denken " niet meer in de weg stond " ? Mijn ervaring zegt dat mensen evengoed hun gevoel uitschakelen om te denken . Voor mij zijn emoties zoiets als wanneer je onder de douche staat en het water plots koud word .. een emotie is meestal intens en verdwijnt .. als emotie voorbeeld verdriet is op een begrafenis wanneer word het dan volgens jou een gevoel . Welk gevoel zou dan de emotie verdriet onder controle krijgen ? Waarom is dat nuttig ? Heb je ervaren wat je hier vertelt of moet het passen in je denksysteem ? Sorry , als het wat grof overkomt , maar ik ben gevoelig voor uitspraken en heb graag dat die onderbouwd zijn en dat gevoel mis ik bij jou en bigbear , hoewel ik geloof dat je beide veeeel denkt en weet en ondervonden hebt , lijkt dit een samenvatting van iets dat je niet echt genoeg ervaren hebt om er een "waarheid" van te maken .Ben je je bewust van het effect op mensen ?

Origineel gepost door bigbear
Er is dan ook geen angst (voor iets).
Angst voor iets is een beweging dus impliceerd tijd. Angst voor iets komt uit het denken en het denken is altijd oud.

Oud 25-05-10, 01:16:38   #20
Angel_Eyes
Spiritalk Nieuwsgierige

Angel_Eyes's Avatar

Angel_Eyes is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door CalmEnergy Bekijk Bericht
Ik heb vaak meer zoiets van zijn is zinloos.

WORDING is belangrijker. WORDEN.

Het is niet zomaar een opmerking. Zijn is de staat die je uiteindelijk bereikt als je lang mediteert op de juiste wijze; maar het is ook een modewoordje. Mensen willen te snel ZIJN bereiken. Het blijft een proces van wording.

ZIJN is ook een toestand zonder je lichaam als je de yogageschriften goed leest.

Hey CalmEnergy,

Ik vind ZIJN heel belangrijk en dat brengt je in een staat van WORDING.

Dikke knuf

Take care

Groetjes, Karima
Angel_Eyes is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Momenteel bekijken: 2 (0 leden en 2 gasten en/of zoekmachine bots) actieve gebruikers deze discussie

Discussieopties
Weergave

Berichting Regels