Spiritalk Forum
Schermgrootte: klein normaal groot
Nickname:

Ga Terug   Spiritalk Forum > Levenswijze, religie en kosmologie > Kabballah

Kabballah De kabballah, levensboom en de visie van de kabballah.

Antwoord

Discussieopties Weergave
Oud 25-06-07, 11:12:45   #31
Karin
Spiritalk Nieuwsgierige

Karin is on a distinguished road
Standaard

Hey allemaal,

Wat leuk dat jullie zo een discussie hebben over Kabbalah. Ik zie de verwarring hier en besloot even in te springen om misschien wat helderheid erin te kunnen geven.

Ik ben sinds vorig jaar juni bezig met het bestuderen van de Kabbalah en dat maakt mij dus een Kabbalist. Het begon met het ge-wel-dige boek van Yehuda Berg "De Kracht van Kabbalah" (HET boek voor beginners). Ik heb het boek in 2 dagen uitgelezen en aan het eind ervan was mijn eerste gedachte "Oke.. I am so screwd!". Met andere woorden... ik had de "Heilige Graal" gevonden en werd me ervan bewust dat alles wat ik tot nu toe gedaan had mij niks verder zou brengen op mijn pad van ascentie.

De Kabbalah (wat ontvangen betekend.. ontvangen van alles dat je maar hebben wilt... liefde, geld, goede gezondheid) leert ons dat in den beginne er alleen het Licht was. Het had geen vorm.. het was gewoon. Het Licht gaf en deelde maar had niemand om aan te geven en mee te delen. Dus creerde het een "Vat". Het vat was gemaakt om te ontvangen en lange tijd leefden ze in harmonie. Het vat was gelukkig omdat ie alles kreeg en het Licht was gelukkig omdat ie alles kon geven.

Maar.... net als dat je kopje warm wordt als je er hete koffie in doet, nam het vat de eigenschappen over van het Licht en wilde ook geven en delen. Het Licht trok zich terug om het vat deze kans te geven.. maar het vat vond het niks en riep het Licht terug! Het voelde zich koud, verlaten, alleen... Het Licht snelde terug en het was TEVEEL voor het vat en het vat explodeerde....

Dat was de oerknal....

Het vat explodeerde in + en - energie (Adam en Eva) en uit die + en - zijn ook wij ontstaan.. Wij in onze natuur als ontvangers voor het zelf alleen maar met het verlangen om te delen en te geven vanuit onvoorwaardelijke liefde.

Ga er dus maar aanstaan... Want het EGO werd mede gecreerd als tegenstander. Want als je niemand hebt om van te leren hoe kun je dan vergeving schenken? hoe kun je dan leren om onvoorwaardelijk lief te hebben?

Het EGO = de tegenstander en in de bijbelse mond dus Satan.. Satan betekend tegenstander en is dus GEEN gehoornd rood evil thingie. Satan leeft in ieder van ons!!!!!!!! Maar het is NIET wie wij ZIJN.

Stel je voor dat je erg van golfen houdt... maar iedere keer dat je ook maar een tikje tegen die bal aangeeft heb je ogenblikkelijk een hole in one. Hoelang vind je dat leuk? Ik denk maar heel eventjes... daarna wil je weer uitdaging.

Of stel je voor dat ik jou op een dag een cheque geef van 1 miljoen euro.. wat doe je dan? Ja tuurlijk, je gaat shoppen, huis kopen etc. Maar de volgende dag kom ik weer met een cheque van 1 miljoen euro.. en de dag erop weer.. en de dag erop weer.. en weer en weer... Hoelang zul je die cheque accepteren? Hoelang je hem ook accepteerd.. er komt een dag dat je zult zeggen:"Alles leuk en aardig.. maar ik heb dit niet verdient.. laat me wat voor jou terug doen". Alleen heb ik alles al dus je kunt niks terug doen...

Dat noemen we "Brood der Schaamte"... iets krijgen dat je niet verdient hebt.

De Kabbalah "tools" zijn eenvoudig te lezen maar moeilijk uit te voeren (het ego zal altijd in de weg gaan staan namelijk.. met gevoelens van boosheid, frustratie, ontkenning, trots, argwaan etc.) nml.

- Onvoorwaardelijk delen (dus zonder er iets voor terug te verwachten)
- Ontvangen om te delen (dus deel van jeZelf, je kennis, je geld, je liefde etc.)
- Mediteren en bidden
- Uit je comfortabele zone komen en dingen doen waar je ego niet in mee wil

Het is niet makkelijk maar zeer zeker de moeite waard. Ik merk in mijn leven dat het Licht veel meer ingang heeft!

Je zult misschien begrijpen dat ik hier niet zover erop in kan gaan want dan worden het boekwerken hahaha maar ik kan jullie een paar boeken aanraden:

- De Kracht van Kabbalah van Yehuda Berg
- God wears Lipstick van Karen Berg (engels en speciaal voor vrouwen!)
- The Monster is Real van Yehuda Berg
- De Sleutel van Michael Berg

Verder alle boeken van de Berg Familie zijn brilliant. Yehuda en Michael schrijven het duidelijkst. De Rav schrijft wat ingewikkelder voor wat meer ervaren Kabbalisten.

Verder Michael Laitman.. hij is ook geweldig!

Hier nog wat interessante links

Kabbalah Forum
Kabbalah site
Kabbalah filmpjes

Ik hoop dat jullie zo een beetje verder zijn gekomen. Mochten jullie nog vragen hebben dan hoor ik het graag en zal ik proberen een antwoord erop te geven.

Groetjes, Karin
Karin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 07-07-07, 05:33:41   #32
Jeroen
Administrator

Jeroen's Avatar

Jeroen is on a distinguished road
Standaard

De kabbalah waar jij het over hebt, is dat een soort "geloof", naast de al bekende godsdiensten? Of is het wat anders?
Jeroen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18-10-07, 21:56:34   #33
capricorn
Spiritalk Nieuwsgierige

capricorn's Avatar

capricorn is on a distinguished road
Standaard

Volgens mij gaat de Kabbalah over het zijn hier op aarde, hoe wij hier komen, wat ons doel hier is, en waar we naartoe gaan.

grts cap
capricorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14-02-10, 21:52:22   #34
silverylight
Spiritalk Nieuwsgierige

silverylight's Avatar

silverylight is on a distinguished road
Standaard

hoi allemaal
de kabalah is niet zo zeer het geheime leer van de joden ieder mens kan de kabalah kennen of weten ben net met op een ander radio zender bezig met de kabalah en het is zeer intresant om de levens boom leren kennen
silverymoon
silverylight is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Momenteel bekijken: 1 (0 leden en 1 gasten en/of zoekmachine bots) actieve gebruikers deze discussie

Discussieopties
Weergave

Berichting Regels